Repository index

Grid view | Table view

Search for anything in the search bar above, including full content of all documents. Use " " for expressions and use the faceted search filters to narrow the search results. Private documents (like thesis files) will only display a snippet of the search results.

Displaying 1 - 60 of 61 results.
PublicationBalogh Béla1996Pages: 337--368

PublicationBalogh Béla20231164Pages: 388--397

PublicationBalogh Béla20221156Pages: 696--700

PublicationBalogh Béla20221156Pages: 701--703

ThesisNagy Norbert2022Pages: 64Supervisor: Kovács Sándor

Felvinczi Györgyöt a 16–17. század egyik legkiemelkedőbb költőjének tartja a szakirodalom, életműve azonban ennél sokkal szerteágazóbb és érdekesebb. A kolozsvári unitárius kollégiumból induló életpálya egy szerelmi botránynak köszönhetően hirtelen irányt váltott, így Felvinczi az egyház helyett a kultúra szolgálatába állt. Az intézményes magyar színjátszás elindítójáról, és az első magyar opera megírójáról a korábbi kutatások azt feltételezték, hogy elhagyta az unitárius vallást. Néhány nemrégiben előkerült levéltári forrás felhasználásával azonban bizonyítható, hogy Felvinczi unitárius maradt haláláig. Dolgozatomban az életpálya és az iskolai színjátszás történetének bemutatása mellett ezeket az új forrásokat ismertetem és a mellékletben közlöm őket. A dolgozat felépítése lineáris, kronológiukus sorrendben mutatom be Felvinczi életútját, különböző tevékenységeit és irodalmi munkásságát.

PublicationBalogh Béla20221151Pages: 83--88

PublicationDávid István2021Pages: 144--178

Az alábbi repertórium rövid, de számunkra meghatározó időszakot ölel fel. Köszönhetően az időközben kiépülő intézeteknek, jó kezdeményezéseknek, lelkes fiatal kutatók és restaurátorok munkájának, ma tisztábban látunk, mint három évtizeddel korábban. Nyitva áll a folytatás lehetősége, és ennek eredményeként az első fél évszázadban épített, majd újra felfedezett hangszerörökségünk további növekedése várható.

ThesisNagy Norbert2021Pages: 30Supervisor: Kovács Sándor

A 17-ik század derekán a kolozsvári unitárius kollégium falai között feltűnt egy igen figyelemreméltó személyiség, akit nem sokkal az itt folytatott tanulmányai után a kollégium seniorának választott. Felvinczi György nem mindennapi élettörténete kettős síkon mozog. Egyaránt megtalálható benne a költőiség, a kultúra szolgálata, de ugyanakkor jelen van a botrány és a peremre sodortság is. Talán ebből a kettősségből adódik az is, hogy a „bohócz-múzsa hívének” nevezték őt. Dolgozatom célja bemutatni egy olyan személyiség irodalomtörténeti jelentőségét, aki közel egy évszázaddal előzte meg korát. Homályba vesző életműve olyan jelentős elemeket tartalmaz a magyar színjátszás történetében, amelyekről méltán kell megemlékezni. Mindezt ránk maradt művei és a róla szóló feljegyzések alapján kívánom megtenni.

PublicationBalogh Béla20141074Pages: 453--455

PublicationBalogh Béla20141076Pages: 720--722

PublicationBalogh Béla20161096Pages: 711--717

A debreceni szerkesztői közösség új, magyarított címmel látta el tudományművelő folyóiratát. Ugyanakkor az előd folyóiratéhoz képest új licencszámot szerzett.

PublicationBalogh Béla20171102Pages: 208--212

PublicationBalogh Béla20171105Pages: 532--536

PublicationBalogh Béla20131066Pages: 711--713

PublicationBalogh Béla20131062Pages: 221--222

PublicationBalogh Béla20131061Pages: 105--107

PublicationDávid István20131066Pages: 662--680

Ez a tanulmány a Farkas utcai templom jelenlegi orgonája felszentelésének századik évfordulójának megünnepléséről szól. Az 1913. december 19-i átadás, majd a jelkép értékű karácsonyi használatbavétel óta eltelt idő számvetésre és tisztázásra ad lehetőséget, s ez nemcsak a Kolozsvár-Belvárosi Református Gyülekezet közösségének lehet fontos, hanem egy tágabb kör számára is. Ezáltal e kiemelt egyházzenei központ még-inkább megkaphatja méltó helyét az egyetemes egyházzene történetében, illetve az orgonák történetében.

PublicationBalogh Béla20121055Pages: 538--539

PublicationBalogh Béla20121054Pages: 443--444

PublicationBalogh Béla20121054Pages: 445--446

PublicationBalogh Béla20121053Pages: 316--318

PublicationBalogh Béla20121052Pages: 214--216

PublicationBalogh Béla20121051Pages: 97--99

PublicationBalogh Béla20121056Pages: 624--630

Dr. Geréb Pál (1912–1991) teológiai professzor emlékezete. - Összeállította: Adorjáni Zoltán

PublicationBalogh Béla20111043Pages: 337--338

PublicationBalogh Béla20111042Pages: 216--218

PublicationBalogh Béla20111042Pages: 218--220

PublicationBalogh Béla20111041Pages: 112--113

PublicationDávid István20111045Pages: 471--479

Az Öreg graduál korában készült templomi leltárakból tudjuk, hogy a berendezések olyan térbeli elhelyezést mutattak, melyek mai napig az egyházi éneklés egykori liturgiai fontosságát jelzik: a liturgikus tér központi részén állt az ének vezetésével megbízott felelős személy, iskolás gyerekek között.

PublicationBalogh Béla20111043Pages: 319--324

PublicationBalogh Béla20101034Pages: 446--448

PublicationBalogh Béla20101033Pages: 340--343

PublicationBalogh Béla20101032Pages: 224--227

PublicationBalogh Béla20101036Pages: 657--659

PublicationBalogh Béla20101036Pages: 660--661

PublicationBalogh Béla20101036Pages: 662--663

PublicationBalogh Béla20101035Pages: 543--544

PublicationBalogh Béla20101034Pages: 445--446

PublicationBalogh Béla20101033Pages: 346--347

PublicationBalogh Béla20091022Pages: 253--254

PublicationBalogh Béla20091021Pages: 130--131

PublicationBalogh Béla20091021Pages: 132--132

PublicationBalogh Béla20091026Pages: 762--765

PublicationBalogh Béla20091025Pages: 625--628

PublicationBalogh Béla20091024Pages: 523--524

PublicationBalogh Béla20091023Pages: 372--373

PublicationBalogh Béla20091022Pages: 251--252

PublicationBalogh Béla20081015Pages: 540--565

"Laci, buktassuk meg a Szemlét!" – ezekkel a szavakkal állította meg a kolozsvári Teológiai Intézet főkönyvtárosát, a lelkésztársak és a barátok kedves Cogitóját az egyik jeles professzor a kommunista diktatúra „aranykorában”. A megszólított jó tollú ember volt, egyházunkban tudományos tekintély: minden adva volt ahhoz, hogy besegítésével silánnyá változtassa és elsorvassza az ateista nyomás alatt is élő és feljődő, kéthavonta megjelenő testes folyóiratot. Ráadásul a megszólított ereiben székely vér csörgedezett, adott esetben indulatos is tudott lenni, de azért most nem hirtelenkedett. Azonnal felmérte, hogy a „konspiráció” mögött, amibe be akarják vonni, személyes ellentétek dúlnak az egyházi lap műhelyének főmunkatársai és a lelkészek képzését munkáló tanárok között. Így aztán szemérmesen, de annál meggyőzőbben hárított: „De hát a Szemle ’egyke’! Nem tehetjük meg, hogy nélkülözze az egyház. A Szemlét nem megbuktatni, hanem felemelni kell.”

PublicationBodó Sára20081013Pages: 335--339

PublicationDávid István20081014Pages: 372--376

Gyakran hallottam erdélyi orgonafelméréseim alkalmával egy-egy régi, patinás hangszer mellett: „a jelenlegi orgona előtt éneklőszéket használtak”. Ezekben a szavakban valamilyen egykor összekapcsolódó és ma újra összekapcsolható folyamatosság rejlik. Egyházzenei ismeretek birtokában e mondat új értelmet kapott: csaknem félezer éves református egyházzenetörténetünk két, nagyjából egyenlő részre osztható, az éneklőszékek és az orgonák időszakára.

PublicationBodó Sára20071006Pages: 1307--1311

Ha azt gondolta volna, hogy az első néhány évtizedet könnyedén át lehet lapozni, észreveszi, hogy a katekézis és a lelkigondozás ebben a folyóiratban nem csak egy-egy elméleti gondolkodót foglalkoztat, hanem – aki valamilyen módon érintettnek vagy megszólítottnak érzi magát – az válaszol, továbbgondol, reflektál. Viták zajlanak, vélemények ütköznek, álláspontok feszülnek egymásnak, amitől szinte életre kel az egész egyházi korszak.