Repozitórium index

Rácsnézet | Táblanézet

A fenti keresősávban bármire rákereshet, beleértve a  dokumentumok teljes szövegét. Használja a " " jeleket kifejezések keresésére. A keresési eredmények szűkítéséhez használja a finomító szűrőket. A nem nyilvános dokumentumok (például szakdolgozatok) csak egy részletet fognak megjeleníteni a keresési eredményekből.

Displaying 1 - 51 of 51 results.
PublikációKoppándi Botond Péter20171234Pages: 538--543

PublikációBusch, Eberhard20145Pages: 213--219

PublikációBak Áron20171102Pages: 195--201

A művészettörténészek azt állítják Anthony van Dyck egyik, 1620 körül készült festményéről, amelyet a budapesti Szépművészeti Múzeumban őriznek, hogy az János evangélistát ábrázolja. Viszont a festményen semmi sem utal arra, hogy ez evangélistát ábrázolná. Bak Áron lelkipásztor és festőművész művészettörténeti és bibliai érvekkel bizonyította rövid tanulmányában, hogy ez a festmény nem János evangélistát, hanem a szenvedés poharát elfogadó Jézus Krisztust ábrázolja.

PublikációBak Áron20181116Pages: 587--606

Az ótestamentumi történetek közül Ábrahám áldozata az egyik legismertebb elbeszélés. Az elbeszélés tulajdonképpeni témája a hit próbája. A próbát jelentő gyermekáldozat kérdése nemcsak a kananeita eredetű judaista hagyományban található meg, hanem a görög mitológiában is. A Trója ellen hadra kelt görög sereg nem tud elindulni a szélcsend miatt. Előbb ki kell engesztelniük Artemisz istennőt Iphigeneiának, Agamemnon fővezér lányának feláldozásával. Az apának gyötrődései ellenére is meg kell hoznia ezt az áldozatot a cél érdekében, de a szörnyűség végül mégsem történik meg, mert Artemisz kicseréli a leányt egy szarvassal.

PublikációBak Áron20191121Pages: 62--78

Miloš Alexander Bazovský, a szlovák festőművészet egyik kiemelkedő alakja 1950-ben készítette az Ahasvér címet viselő festményét (33,7 × 24 cm). Ez a kép hátulról ábrázol egy emberi alakot, amint vándorbottal a kezében, félvállra vetett kabátjával, fáradtan ugyan, mégis egyenletesen lassú tempóban halad befelé a képen megjelenített tér mélységébe, amelynek végtelenségét a sötét égen világító hold hangsúlyozza.

PublikációBak Áron20191122Pages: 203--212

20. századi művészetben az 1912. év fordulópontot jelentett. Az 1884 júliusában létrejött párizsi Salon Indépendants kubista műveket mutatott be, köztük Marcel Duchamp (1887–1968) Lépcsőn lemenő aktját. Csodálattal, de ugyanakkor értetlenséggel fogadták ezt a művet, de aztán belenyugodtak, hogy „ilyennek is csak lönni köll”, mert hát a festészet új utakat keres. A festmény címe egyáltalán nem okozott fejtörést, mert egy aktot ábrázolni nagyon érdekes feladat, különösen úgy, hogy éppen egy lépcsőn megy le, hiszen a dinamikus mozgás megjelenítését kell térben és időben megoldani. Pedig ettől eltekintve, de ezzel együtt a lépcsőnek is megvan a maga sajátos jelentése a képzőművészet történetében.

PublikációBak Áron20191123Pages: 309--312

Révai kis lexikona 1936-ban közölte Edvard Munch Az élet tánca című festményének fekete-fehér reprodukcióját a modern külföldi festők mellékletében. A „tánc” magyar szavunk német közvetítéssel honosodott meg nyelvünkben. Jelentése: a zene hangjaira ritmikusan mozogni, ugrálni, könynyedén  és gyorsan forogni. Az ókorban azt a körtáncot jelentette, amelyben a nők vagy férfiak összefogózva körben forognak. Ez a tánc az örömöt fejezte ki. Témája már az ókortól ismert a képzőművészetben, amint azt a Kr. e. 4–5. századból származó Táncoló peucetiai nők című falfestmény is bizonyítja az olaszországi Ruvo di Puglia (Bari megye) táncosainak sírján.

PublikációRavasz László190446Pages: 255

PublikációCzirmay Zoltán190345Pages: 261

PublikációCzirmay Zoltán190244Pages: 188

PublikációSzász Béla190143Pages: 170

PublikációSzász Béla190042Pages: 220

PublikációMolnár Lőrincz189841Pages: 291

PublikációMolnár Lőrincz189740Pages: 256

PublikációMolnár Lőrincz189639Pages: 314

PublikációNév Nélkül189336Pages: 176

PublikációVajda Ferenc189235Pages: 190

PublikációNév Nélkül189134Pages: 206

PublikációVajda Ferenc189033Pages: 176

PublikációZayzon János188832Pages: 176

PublikációIncze Lajos188731Pages: 158

PublikációNév Nélkül188428Pages: 163

PublikációNév Nélkül188327Pages: 142

PublikációNév Nélkül188326Pages: 149

PublikációNév Nélkül188225Pages: 117

PublikációNév Nélkül188124Pages: 193

PublikációNév Nélkül188023Pages: 163

PublikációNév Nélkül187922Pages: 173

PublikációNév Nélkül187821Pages: 153

PublikációNév Nélkül187720Pages: 137

PublikációNév Nélkül187619Pages: 158

PublikációNév Nélkül187518Pages: 154

PublikációNév Nélkül187417Pages: 151

PublikációNév Nélkül187316Pages: 101

PublikációNév Nélkül187215Pages: 136

PublikációNév Nélkül187114Pages: 146

PublikációNév Nélkül187013Pages: 110

PublikációNév Nélkül186912Pages: 123

PublikációNév Nélkül186811Pages: 111

PublikációNév Nélkül18669Pages: 99

PublikációNév Nélkül18658Pages: 141

PublikációNév Nélkül18647Pages: 115

PublikációNév Nélkül18636Pages: 98

PublikációNév Nélkül18625Pages: 89

PublikációNév Nélkül18614Pages: 98

PublikációNév Nélkül18603Pages: 75

PublikációNév Nélkül186710Pages: 120