Repozitórium index

Rácsnézet | Táblanézet

A fenti keresősávban bármire rákereshet, beleértve a  dokumentumok teljes szövegét. Használja a " " jeleket kifejezések keresésére. A keresési eredmények szűkítéséhez használja a finomító szűrőket. A nem nyilvános dokumentumok (például szakdolgozatok) csak egy részletet fognak megjeleníteni a keresési eredményekből.

Displaying 1 - 54 of 54 results.
PublikációBalogh Béla1996Pages: 337--368

PublikációBalogh Béla20231164Pages: 388--397

PublikációBalogh Béla20221156Pages: 696--700

PublikációBalogh Béla20221156Pages: 701--703

PublikációBalogh Béla20221151Pages: 83--88

PublikációBalogh Béla20141074Pages: 453--455

PublikációBalogh Béla20141076Pages: 720--722

PublikációBalogh Béla20161096Pages: 711--717

A debreceni szerkesztői közösség új, magyarított címmel látta el tudományművelő folyóiratát. Ugyanakkor az előd folyóiratéhoz képest új licencszámot szerzett.

PublikációBalogh Béla20171102Pages: 208--212

PublikációBalogh Béla20171105Pages: 532--536

PublikációBalogh Béla20131066Pages: 711--713

PublikációBalogh Béla20131062Pages: 221--222

PublikációBalogh Béla20131061Pages: 105--107

PublikációBalogh Béla20121055Pages: 538--539

PublikációBalogh Béla20121054Pages: 443--444

PublikációBalogh Béla20121054Pages: 445--446

PublikációBalogh Béla20121053Pages: 316--318

PublikációBalogh Béla20121052Pages: 214--216

PublikációBalogh Béla20121051Pages: 97--99

PublikációBalogh Béla20121056Pages: 624--630

Dr. Geréb Pál (1912–1991) teológiai professzor emlékezete. - Összeállította: Adorjáni Zoltán

PublikációBalogh Béla20111043Pages: 337--338

PublikációBalogh Béla20111042Pages: 216--218

PublikációBalogh Béla20111042Pages: 218--220

PublikációBalogh Béla20111041Pages: 112--113

PublikációBalogh Béla20111043Pages: 319--324

PublikációDeák Angéla20111042Pages: 165--182

A történetnek, illetve a történelem szemléletének két lehetséges módja létezik: az immanens filozófia-történeti szemlélet, valamint a kijelentésen alapuló teológiatörténeti elemzés. Van-e kapcsolat a kettő között? Mit jelent Barth két alapvető fogalma: mi a Geschichte (történet) és mi a Historie (történet) kapcsolata és különbsége? Milyen történetszemlélettel találkozunk Barthnál és vajon mennyire igaz a kizárólagosság vádja történetszemléletének krisztocentikus koncentrációjára vonatkozóan?

PublikációBalogh Béla20101034Pages: 446--448

PublikációBalogh Béla20101033Pages: 340--343

PublikációBalogh Béla20101032Pages: 224--227

PublikációBalogh Béla20101036Pages: 657--659

PublikációBalogh Béla20101036Pages: 660--661

PublikációBalogh Béla20101036Pages: 662--663

PublikációBalogh Béla20101035Pages: 543--544

PublikációBalogh Béla20101034Pages: 445--446

PublikációBalogh Béla20101033Pages: 346--347

PublikációDeák Angéla20101034Pages: 383--399

Az esszencia (lényegi lét) és az egzisztencia (létező lét) közti szembenállás körülírására Tillich fogalmi eszközként az elidegenedés (Entfremdung) fogalmát választja. A fogalom azt a funkciót vette át, amelyet a klasszikus teológiában a bűn fogalma közvetített: az Isten és ember közti elválás kifejezését.Az elidegenedés fogalma Tillich rendszerében alapvető szerepet játszik, mivel az esszencia és az egzisztencia komplex kapcsolatstruktúráját – az esszenciális egységben levő egzisztenciális ellentmondást – meg tudja fogalmazni.Ha az egzisztencia lénye az elidegenedés fogalmában kifejezésre jut, és Tillich egzisztencia alatt elidegenedett egzisztenciát ért, felmerül a kérdés: miért hagyta meg mégis Tillich a klasszikus bűnfogalom használatát és milyen célt szolgál mindez?

PublikációBalogh Béla20091021Pages: 132--132

PublikációBalogh Béla20091022Pages: 253--254

PublikációBalogh Béla20091021Pages: 130--131

PublikációBalogh Béla20091026Pages: 762--765

PublikációBalogh Béla20091025Pages: 625--628

PublikációBalogh Béla20091024Pages: 523--524

PublikációBalogh Béla20091023Pages: 372--373

PublikációBalogh Béla20091022Pages: 251--252

PublikációDeák Angéla20091021Pages: 85--91

Napjainkban is égető kérdés, hogy mi a szabadság. A szolgaság a rabság ellentéte volna? Az Újszövetség viszont világosan tükrözi, hogy Jézus Krisztus viszonylagossá tette a szabadságot, illetve a rabságot. Az ember mindig valakinek vagy valaminek a rabja; illetve: szabad valakitől vagy valamitől. Aki rabja a bűnnek, az „szabad” az igazságtól, a világ Isten akarata szerinti rendjétől. Ez a szabadság kétes értékű, ugyanis az egészséges gondolkozásmód minden emberi magatartást gyümölcseiből ítél meg.

PublikációBalogh Béla20081015Pages: 540--565

"Laci, buktassuk meg a Szemlét!" – ezekkel a szavakkal állította meg a kolozsvári Teológiai Intézet főkönyvtárosát, a lelkésztársak és a barátok kedves Cogitóját az egyik jeles professzor a kommunista diktatúra „aranykorában”. A megszólított jó tollú ember volt, egyházunkban tudományos tekintély: minden adva volt ahhoz, hogy besegítésével silánnyá változtassa és elsorvassza az ateista nyomás alatt is élő és feljődő, kéthavonta megjelenő testes folyóiratot. Ráadásul a megszólított ereiben székely vér csörgedezett, adott esetben indulatos is tudott lenni, de azért most nem hirtelenkedett. Azonnal felmérte, hogy a „konspiráció” mögött, amibe be akarják vonni, személyes ellentétek dúlnak az egyházi lap műhelyének főmunkatársai és a lelkészek képzését munkáló tanárok között. Így aztán szemérmesen, de annál meggyőzőbben hárított: „De hát a Szemle ’egyke’! Nem tehetjük meg, hogy nélkülözze az egyház. A Szemlét nem megbuktatni, hanem felemelni kell.”

PublikációDeák Angéla20071003Pages: 680--682