Adakozás a görög–római világban és az Újszövetségben

Contributor

Tanulmányunkban az antik görög-római adakozás-ethoszt vizsgáltuk meg a hellenizmus korától a korai császárság koráig. Megvizsgálva az adakozással, jótékonysággal kapcsolatos antik, illetve újszövetségi terminológiát, több analógiát is felfedezhetünk az adakozással kapcsolatos filozófiai ideálok, illetve az újszövetségi adakozással kapcsolatos teológiai alapvetés között. Ám annak ellenére, hogy az elveket illetően számos analóg gondolatot találunk a görög-római liberalitas-, illetve εὐεργεσία-felfogás és az újszövetségi adakozás teológiai megalapozása között – számszerűleg többet is, mint amennyi látható ellentétet –, ez esetben a különbségek a döntő jelentőségűek. Nem a mennyiségi analógiák, hanem a minőségi ellentétek a mérvadóak. Különösen lényegbevágó az, hogy a görög-római, illetve az újszövetségi adakozásnak, bőkezűségnek egészen más az iránya, ugyanis más célcsoportot tartanak szem előtt. Ugyancsak lényeges, hogy a görög-római, illetve az újszövetségi adakozás-ethosznak egészen más a forrása is. Aligha lehetne meggyőzően érvelni amellett, hogy a keresztyén adakozás a görög-római jótékonyság-ethoszból eredeztethető.

Ledán M. István: Adakozás a görög–római világban és az Újszövetségben. In: Református Szemle 117.1 (2024), 5--37