Az Út 28.2
Bibliográfiai hivatkozás
Tartalom jellege
Adorjáni Zoltán
› (59--60)
Igehirdetés (prédikáció)
› Egyéb, Spiritualitás
› pünkösdi konceptus, pünkösd
› Galata 5.22
Visky Sándor Béla
› (61--68)
Nem tudom, kicsoda az ember (szerencsére nem vagyok egyedül, többek között a nyolcadik zsoltár szerzője is szolidáris velem), következésképpen azt sem, ki a mai ember. Továbbmenve pedig, még a fölöttébb gyanús ki vagyok én kérdés sem tekinthető csupán amolyan pubertáskori identitáskeresésnek; ne feledjük súlyos teológia- és filozófiatörténeti hozadékát. Itt csupán három alapmodellre utalok.
Szaktanulmány
› Rendszeres teológia
› antropológia, bűn, identitás, emberkép, megváltás
Kereskényi Sándor
› (69--76)
A szó keresztyén értelmében, globálisan látom és vallom, hogy a 20. és 21. század fordulóján általánosnak tekinthető a politikusok, szociológusok és pszichológusok egyházi vezetőkkel megosztott véleménye abban, hogy az emberek tömeges mozgása, a következő évek, évtizedek egyik legégetőbb problémájává válhat.
› migráció, idegen népek, népvándorlás, etnikai konfliktus
Varga László
› (77--79)
Magamfajta öregembert, akinek még a vérében vannak az 50–60 évvel ezelőtt tanultak, sokszor megdöbbenti az, hogy az újabb nemzedékek milyen messze kerültek a mi általunk természetesnek, magától értetődőnek érzett és tudat alatt is tudott dolgoktól a vallás terén. Hihetetlen az a hiány, amit az elmúlt évtizedek okoztak ezen a téren, s ez bizony, akármilyen irányba fejlődjék a társadalom köztudata, mindenképpen a műveletlenség határát súrolja.
› Spiritualitás
› imádság
Kozma Zsolt
› (80--83)
Úgy látszik, hogy közegyházi életünkben van egypár téma – ilyen teológiai intézetünk jelen helyzete és jövője –, amihez nem nyúlunk. Vagy azért, mert a megelőzés helyett inkább az átmeneti korra (meddig még?) jellemző kivárást tartjuk célravezetőnek, ami még csak helytelen harcászati mód lenne. Pedig nem is biztos, hogy a kása forró, lehet, hogy csupán a macska óvatos. Vagy, mert a teológia nem közegyházi ügy.
Rövid szakcikk
› teológia és közélet, egyház és teológia, teológiai képzés, erdélyi magyar református teológia, Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet, református lelkészképzés
Kolumbán Vilmos József
› (84--91)
Az erdélyi református lelkészképzés történetének rövid, évszámokhoz kötött összefoglalója.
Rövid szakcikk
› Egyháztörténet
› Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet
Higyed István
› (92--98)
A török előtt Magyarország legnépesebb, magyarok által lakott vidéke a Temesköz volt. Elnéptelenedésére, majd népességének kicserélődésére a török uralom több mint másfél évszázada alatt, illetve az utána következő csaknem ugyanannyi ideig tartó osztrák fennhatóság alatt került sor. A kiegyezéstől az első világháború befejezéséig egy füzér telepesközség jelenik meg a Béga mentén, Lugos és Facsád között. Az akkori vezetőség bölcsen gondolta, hogy egy-egy helyre azonos vallásúakat telepít, ha nem is mindig egy ugyanazon helyről. Az államilag támogatott telepes falvakat harminc évvel megelőzve, Bunyaszekszárd az elvándorlóktól saját pénzen megvásárolt birtokokra épült.
› Egyháztörténet
› Bunyaszekszárd, gyülekezettörténet, Temesköz, Tiszántúli Református Egyházkerület, ecclesiae desolatae
Gaal György
› (99--103)
Százhúsz éve, 1882. augusztus 3-án Nagyenyeden született az egyik legnagyobb magyar filozófus, Bartók György, aki teológiánk neveltje, s pályája elején rövid ideig professzora is volt.
Szaktanulmány
› Egyháztörténet
› Málnási Bartók György, Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet, filozófia, filozófiatörténet
Veres Kovács Attila
› (104--110)
Míg a történelmi Magyarország területén az emberek többnyire beleszületnek az egyházba öröklődés, szülői hagyomány folytán, addig az idegenbe szakadt hazánk fiai és leányai – minden köteléktől felszabadulva – vagy csatlakoznak egy egyházi közösséghez, vagy nem. Már nem köti őket a lelki környezet, a megtartó és fenntartó egyház ereje úgy, hogy ne térhetnének ki előle. A nagy szabadságban megszűnik a hazai népegyház jelleg. Csak azok csatlakoznak általában egy vallásos közösséghez, akik hitüket bátran megvallják, és bizonyságtevőkké válnak. Az ilyen egyházat hívjuk hitvalló egyháznak.
› Egyháztörténet
› gyülekezettörténet, ausztráliai magyar református egyház, hitvalló egyház, népegyház, emigrált magyar reformátusok