Református Szemle 117.3

Bibliográfiai hivatkozás

Studium

Geréb Zsolt(229--243)

Az egyház küldetése, hogy hirdesse a bibliai örömhírt a 21. század harcias légkörében. Az Újszövetség tanítása szerint a béke nem érhető el diplomáciai eljárásokkal vagy katonai taktikákkal, hanem csak Isten kegyelme által. A levél szerzője, Pál tanítványa, a béke mindkét aspektusát hangsúlyozza: az emberek közötti és az emberiség és Isten közötti megbékélést. A szerző himnikus formát alkalmaz, hogy kiemelje, Jézus Krisztus kereszthalála véget vetett Izrael fiai és a Krisztus nevében megkeresztelkedett pogányok közötti ellenségeskedésnek.

SzaktanulmányÚjszövetségbéke, megbékélésEfézus 2.14 - 18
Katanacho Yohanna(244--251)

Yohanna Katanacho az izraeli zsidó (őslakos, illetve telepes) honpolgár, valamint a többi (idegenként besorolt) őslakos egymáshoz való viszonyulását taglalja cikkében. Gondolatainak középpontjában az ország egyenjogú birtoklásának kérdése áll. Nézete szerint a zsidók eredetileg Isten szövetségének, közelebbről szeretetének és irgalmának köszönhetik földjüket, nem pedig hadi sikereiknek. Írásában kimondatlanul is hangot kap ama deuteronomiumi kijelentés, amely szerint a nép az Úrtól kapta az országot lakóhelyül. Az ország birtoklását biztosító jogcímet Ezékiel könyvéből vezeti le (33,23–29). Érvelése rendjén elutasítja a másodrendű állampolgár besorolást, ahova a politikum nem zsidó állampolgárokat utalja. Megnyugtató megoldásként a szerző az etnikai, illetve vallási-multikulturalitás bevezetését javasolja.

SzaktanulmányÓszövetség, Rendszeres teológiazsidóság, Ígéret földje, Izrael, Palesztina, szövetség, multikulturalizmus, idegen népekJózsué 2.1 - 21
Lőrinczi Petra(252--277)

Ez a dolgozat a koreai buddhizmus rövid bevezetését kísérli meg reflektálva a vallási és filozófiai hagyományok viszonyára a Koreai-félszigeten a 19. század során megjelenő protestáns keresztyénséggel. Elsőként a buddhizmus kerül tárgyalása annak főbb vonatkozásaival. Kitérek a téma magyar, koreai és más nemzetközi kutatóinak rövid ismertetésére. Igyekszem ismertetni azokat a pontokat, melyeken keresztül a buddhizmus és a protestáns keresztyénség viszonyának kérdése feltárható.

SzaktanulmányRendszeres teológiakeresztyénség és világvallások, buddhizmus, koreai keresztyénség, szinkretizmus
Kun-Gazda Gergely(278--285)

A 19. században egyre hangsúlyosabban jelentkezett a múlt megismerésének igénye. Ehhez viszont hiányzott az archeológia, mint önálló tudomány megléte. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert a szakirodalomban gyakran olvasható, hogy Téglás Gábor „lelkes dillettánsként” foglalkozott régészettel, ugyanis nem volt ilyen jellegű képzés a magyar főiskolákon, a külföldi akadémiákon is gyermekcipőben járt. Rómer Flóris bölcsészetet tanult, Finály Henrik pedig mérnöki tudományokat, matematikát, fizikát és ókori irodalmat a bécsi egyetemen. Ipolyi Arnold sem szakképzett régészként kezdett archeológiával foglalkozni. Viszont Ipolyi, Rómer és Finály mindent megtettek annak érdekében, hogy mihelyt erre lehetőség nyílt, magukat képezzék. Téglás mereven elzárkózott ettől, nem tartott lépést az időközben önálló tudománnyá előlépett archeológia módszertanával, tudományos eredményeivel, a felfedezések tágabb kontextusba való helyezésével. Ezért az új, immár szakképzett régésznemzedék egyre kevésbé vette komolyan munkásságát. Téglás geológiai és bányászati tanulmányaival alkotott maradandót, ugyanis bölcsészeti tanulmányai mellett geológiából is képesítést szerzett. Ennek ellenére a 355, archeológia tárgyú írásával járult hozzá a magyar régészet létrejöttéhez.

SzaktanulmányEgyéb, Egyébrégészet, Hunyad megye

Recensio

Kovács Ábrahám(286--290)

Recenzió, kritikaRendszeres teológia, Gyakorlati teológia, Egyháztörténet egyház és misszió
Kovács Enikő Hajnalka(295--297)

Recenzió, kritikaÓszövetséghermeneutika, bibliaértelmezés
Balogh Béla(298--301)

Recenzió, kritikaEgyéb, Teológia (általános)

Novum

Balogh Csaba(302--303)

BeszámolóEgyébtehetséggondozás, tudományos diákköri konferencia
Balogh Csaba(303--304)

KöszöntésEgyébköszöntés
Kovács Sándor(304--306)

LaudatioEgyébköszöntés
Balogh Csaba(306--309)

LaudatioEgyébköszöntés
Balogh Csaba(310--311)

BeszámolóEgyébtanévzáró ünnepély, tanévzárás
Bíró Beatrix(311--313)

KöszöntésEgyébtanévzárás, búcsúbeszéd
Balogh Csaba(313--315)

BeszámolóEgyébtanévzárás, tanévzáró ünnepély
Kovács Sándor(315--324)

KözleményEgyébtanévzáró ünnepély, tanévzárás, rektori beszéd
Telegdi István(324--326)

KöszöntésEgyébbúcsúbeszéd, tanévzárás