Református Szemle 112.1
Tartalom jellege
Studium
Enghy Sándor › (5--16)
A tanulmány Lk 24,31 és a 2Tim 4,17 ószövetségi idézeteinek hátterét elemzi.
Szaktanulmány › Ószövetség, Újszövetség › exegézis (szövegértelmezés), Ószövetségi idézetek az Újszövetségben"Ha bűnöket látunk, nincs annál veszedelmesebb járvány". Kálvin János a homoszexualitásról és fajtalankodásról
Magyar Balázs Dávid › (17--48)
A Registres du Conseil de Genève fennmaradt jegyzőkönyvei szerint csaknem tíz esztendővel a nagy reformátor, Kálvin János halála után, 1575. május 17-én Jean Trembley, a Saint Gervais és Saint Pierre gyülekezet lelkipásztora viharos hangvételű prédikációt mondott el, amelyben a fiatal városállam morális életét Sodoma és Gomora lakosságának romlottságához hasonlította. Igehirdetése városszerte visszatetszést keltett. Polgárok százai vonultak az utcára, és felmentését követelték. Kérdés azonban, hogy mi váltotta ki a Béza Theodor családjához is közel álló, „lánglelkű” prédikátor határozott fellépését, hiszen a helyi lakosság erkölcsi helyzetét és magaviseletét vizsgáló források szerint Genfben csak elvétve fordultak elő a szodómiával kapcsolatos bűnesetek. Viszont a reformátor sokszínű egyház- és társadalomformáló szolgálatára vonatkozó cikkek, tanulmányok és monográfiák nyomán jelentős kérdés az is, hogy vajon miképpen tekintett Kálvin az effajta, például a homoszexualitás, a pedofília és a bestialitás szexuális magatartásformák teológiai, etikai és jogi megítélésére, illetve minősítésére.
Szaktanulmány › Rendszeres teológia, Egyháztörténet › etika, homoszexualitásKovács Sándor › (49--61)
Az unitárius lelkészképzés története összefonódott Kolozsvárral. Az 1557. évi tordai országgyűlés határozata értelmében és az ország rendjeinek egyetértésével Izabella királyné városi iskolát létesített a kolozsvári domonkosok, a marosvásárhelyi ferencesek és a váradi Mindenszentek kolostorában. Az óvári kolostorépületben működő kolozsvári tanintézmény fenntartására a királyné tett alapítványt 1557-ben, ezt fia, János Zsigmond is megerősítette 1562-ben. Az iskola vezetését a város plébánosára, Dávid Ferencre bízták, aki reformátori céljainak megfelelően a protestáns iskolát teljességgel az unitarizmus szolgálatába állította.
Szaktanulmány › Egyháztörténet › unitárius egyház, unitárius lelkipásztorképzésBak Áron › (62--78)
Miloš Alexander Bazovský, a szlovák festőművészet egyik kiemelkedő alakja 1950-ben készítette az Ahasvér címet viselő festményét (33,7 × 24 cm). Ez a kép hátulról ábrázol egy emberi alakot, amint vándorbottal a kezében, félvállra vetett kabátjával, fáradtan ugyan, mégis egyenletesen lassú tempóban halad befelé a képen megjelenített tér mélységébe, amelynek végtelenségét a sötét égen világító hold hangsúlyozza.
Szaktanulmány › Művészettörténet › festészet, képzőművészet és Biblia, Ahasvér, Miloš Alexander BazovskýRecensio
Simon János › (87--90)
Recenzió, kritika › Gyakorlati teológia › igehirdetés (prédikáció), szkepticizmus, hitNagy Alpár Csaba › (90--93)
Recenzió, kritika › Rendszeres teológia › hit, hitvallás, presbiter, presbiterképzésBányai László › (94--97)
Recenzió, kritika › Egyéb › Studia Doctorum Theologiae Protestantis, folyóiratNovum
Bogárdi Szabó István › (102--104)
Igehirdetés (prédikáció) › Egyéb, Spiritualitás › temetési prédikációAdorjáni Zoltán › (105--106)
Bibliográfia › Újszövetség, Egyéb, Teológia (általános) › bibliográfia, életmű, újszövetség-kutatás